HR afdelingen draaien overuren op dit moment. Corona brengt veel extra werkzaamheden met zich mee voor de gemiddelde HR afdeling.
Het aantal HR jobs in de markt neemt de afgelopen 3 maanden fors toe ten opzichte van de periode ervoor. Lockdown of niet alles vindt zijn weg weer. We zijn inmiddels ingericht op online werving- en selectieprocedures en er is een toegenomen vraag naar HRM’ers.
We hebben wat tips voor je op een rijtje gezet:
- Geen probleem om alle gesprekken online te doen, verstandig zelfs
- Voer minimaal 1 live gesprek, al is het bij het ondertekenen van het contract en mét een mondkapje op.
- Voer online geen sollicitatiegesprekken met meer dan 3 deelnemers, het wordt rommelig.
- Gebruik een veelgebruikte tool voor online gesprekken zoals Teams of Zoom.
- Informeer je kandidaat over de praktische kant van het online gesprek, jij voert misschien wel 10 gesprekken per week, de kandidaat misschien niet.
- Geef minimaal de volgende informatie over het online gesprek:
o Welke tool er wordt gebruikt
o Basic instructies
o Hoe log je in
o Laptop / desktop of via mobiel - Zorg voor een plan B, als de connectie niet tot stand komt kan je dan binnen 5 minuten wisselen (bijvoorbeeld Facetime of WhatsApp video)
- Vertel wat meer over je bedrijfscultuur en stel ook gericht vragen aan je kandidaat zodat je beter kan bepalen of dit matcht.
- Vertel over de toekomstige werkplek
- Stel gericht vragen over thuiswerken, heeft je kandidaat daarmee ervaring, hoe ziet zijn / haar thuiskantoor eruit etc.
- Vertel over het werken ná Corona, is dat weer 100% op kantoor of misschien nog maar 2 dagen op kantoor?