TRENDS

HR Trends

blog_image:article_openhr_164562996862165210bfae9.png:end_blog_imageHR

Bij OpenHR spreken wij veel HRM’ers. Hiertussen zitten ook HR managers van organisaties die op zoek zijn naar een geschikte HR professional. Een kandidaat die past bij de organisatiecultuur, bij het HR team én iemand die een bijdrage gaat leveren aan de belangrijkste HR thema’s.

Wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste HR thema’s van dit moment? Door de gesprekken die wij voeren met kandidaten en opdrachtgevers hebben wij daar een goed beeld van gekregen. We hebben een drietal HR thema’s voor jullie op een rij gezet.


Strategische personeelsplanning

Met strategische personeelsplanning (SPP) breng je het gat tussen het gewenste en het huidige personeelsbestand in kaart, waardoor je grip op de bezetting houdt. Het laat zien waar toekomstige knelpunten zitten zodat managers daar tijdig op in kunnen spelen.
In de gesprekken met HR professionals horen wij terug dat, gezien de krapte in de arbeidsmarkt, de focus volledig uitgaat naar recruitment en retentie (het behoud van huidige medewerkers). Daarnaast is er de wens om meer op strategisch niveau te kijken naar de personeelsbehoefte op de lange termijn. Er is dus geleidelijk aan meer belangstelling voor SPP.

SPP is overigens geen manier om snel nieuwe medewerkers aan te trekken. Het is een instrument om, gebaseerd op de strategie van de organisatie, de ontwikkelingen en behoeften in jouw medewerkersbestand te voorspellen. SPP is bedoeld om proactief in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen.

Duurzame inzetbaarheid

Duurzaam inzetbaar zijn betekent dat je als medewerker je hele werkbare leven een passende functie met plezier kunt vervullen.

Hoe mooi is dat!

Dit vraagt iets van zowel werkgever als medewerker. Beiden moeten continu bezig zijn met thema’s als vitaliteit, preventie, belastbaarheid, werkplezier en ontwikkeling. Hoe blijf je als medewerker op de hoogte van al die nieuwe ontwikkelingen, hoe houd je jezelf vitaal? Neem als medewerker hierin verantwoordelijkheid door in gesprek te gaan met jouw werkgever en bespreek hoe jij de toekomst ziet en wat hierin de mogelijkheden zijn. Kijk ook samen hoe de werkgever hierin kan bijdragen door bijvoorbeeld het aanbieden van een vitaliteitsprogramma of mogelijkheden via een collectieve zorgverzekering? Zorg als werkgever voor goede en veilige arbeidsomstandigheden, balans tussen werk en privé, en ontwikkelingsmogelijkheden.

Duurzame inzetbaarheid raakt mensen zowel het fysieke als metaal en dat is voor ieder mens verschillend. Het vraagt dus enerzijds beleid, maar anderzijds ook maatwerk.

Employer branding

De krapte op de arbeidsmarkt neemt verder toe en dit heeft effect op het werven van nieuwe medewerkers. We zien dat de doorlooptijden van het vinden van een nieuwe collega oplopen. Om de juiste kandidaten te vinden wordt het daarom steeds belangrijker je te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Employer branding is daarbij/daarvoor essentieel. Employer branding is de manier waarop je je werkgeversmerk in de markt zet middels marketing- en communicatie initiatieven. Voordat je deze initiatieven neemt is het belangrijk te weten wie je doelgroep is, waar je deze wilt bereiken en met welke boodschap je dit kunt doen. Wil je jouw doelgroep bereiken via LinkedIn, dan is de boodschap anders dan wanneer jouw doelgroep zich op TikTok bevindt.

Wat we ook steeds meer zien is dat kandidaten zich willen kunnen identificeren met de missie en visie van het bedrijf. Zo spreken wij kandidaten die de overstap willen maken naar de zorg omdat het maatschappelijke belang hen aanspreekt.

In dit identificeren wordt storytelling steeds belangrijker voor bedrijven. In storytelling voeg je een emotie toe waarmee je verbinding probeert te maken met jouw doelgroep. Wat is jouw verhaal als bedrijf en heeft jouw doelgroep hier herkenning bij?
In een volgende blog zullen we het onderwerp storytelling verder uitdiepen.

Naast employer branding initiatieven in de markt te zetten, is het ook belangrijk om je te richten op wat zich binnen jouw bedrijf afspeelt, ook dit is employer branding. Denk maar aan de tevreden medewerker die trots over zijn of haar baan vertelt tegen vrienden op een feestje. Denk hierbij aan het meten van medewerkerstevredenheid, kijken naar de cultuur en het in gesprek gaan en blijven met medewerkers.

LAATSTE NEWS

Het is niet alleen de week van het werkgeluk, maar ook de week van de...
22-09-2022
De derde dinsdag in september is weer achter de rug. Wat zijn de...
21-09-2022
Van 19 – 25 september is het de week van het werkgeluk. Wij vinden het...
20-09-2022
OpenHR / Hrbaan gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close