INTERVIEW

Next step: van HR Adviseur naar HR Manager

blog_image:article_openhr_165901882762e29e4b4c7e7.jpg:end_blog_image

Mariska is sinds mei werkzaam als HR Manager bij Zizo. Zizo biedt een professionele gemaksservice voor particulieren thuis als secundaire arbeidsvoorwaarde. ‘’Wij zijn jouw professionele gemaksservice voor particulieren thuis. En daar zijn we trots op. Omdat we geloven dat hardwerkend Nederland een pauze verdient, doen wij er alles aan om jou een fris en welkom thuis te geven. Een plek om te wonen, werken én ontspannen.’’ Ben je benieuwd naar Zizo? Bekijk dan onze blog:

Tip: Schoonmaak thuis als secundaire arbeidsvoorwaarde

Je werkt sinds kort als HR Manager bij Zizo, welke stap in je carrière heb je nu gezet?
Ik heb Management Economie en Recht gestudeerd. Na mijn afstudeerstage op een HR afdeling in de schoonmaakbranche ben ik daar in dienst gekomen, Ik heb daar enige tijd administratieve en ondersteunende functies vervuld op HR afdeling waarna ik ben doorgegroeid naar de functie van HR Adviseur. Vervolgens heb ik een jaar gewerkt als trainer coach en heb ik na dit jaar weer de stap gemaakt naar een parttime rol als HR adviseur in de Kinderopvangbranche.
Sinds mei dit jaar ben ik HR Manager bij Zizo.

Waarom voelde de match tussen jou en Zizo zo goed?
De schoonmaakbranche voelde toch wel een beetje als thuiskomen. Ik heb hier vele jaren in gewerkt, de doelgroep en cao zijn bekend. Daarnaast heb ik zelf jarenlang schoonmaakwerk als bijbaan verricht en verschillende functies gehad op een kantoor in de schoonmaakbranche. Door mijn jarenlange ervaring in de branche, het geloof in het concept en de bevlogenheid die ik voelde tijdens het gesprek was er vanaf het eerste contact vanuit beide kanten veel herkenning.
Ik geloof er in dat mijn ervaring in de schoonmaakbranche is waardevol voor de medewerkers die wij bij Zizo hebben. Herkenning en erkenning is zo belangrijk. Dit hoop ik ook zo aan onze thuismakers mee te geven. Ik hoop ook meer structuur te brengen binnen Zizo. Zizo is sinds afgelopen januari gelanceerd, we zijn dus een start-up. Dit maakt het ook zo’n gave uitdaging, er is voldoende ruimte voor eigen inbreng.

Wat triggerde jou met meest in deze rol?
De rol triggerde mij omdat het een hele brede rol is. Je bent van operationeel tot strategisch niveau bezig, het is dus een unieke rol. Zizo bestaat uit dit moment uit vier managementleden. Samen proberen we het bedrijf te bouwen. Het is heel divers en dit zorgt ervoor dat ik er echt blij van wordt. Ik ben met de werkvloer in contact terwijl ik ook mag meedenken over strategische plannen.

Waar zit dan de uitdaging voor jou?
Doordat deze functie dus heel breed is, is het agenda technisch soms wel een uitdaging om ruimte te over te houden voor juist de doelstellingen voor de lange termijn. Het is belangrijk om stil te staan en vooruit te denken. Dit is dan ook wel het risico als je voor alles verantwoordelijk bent, prioritieten stellen is dus heel belangrijk.

Ben je in afgelopen periode dan ook uit je ‘comfortzone’ gegaan?
Ik ben nog maar net gestart bij Zizo. Op dit moment voelt het nog niet zo alsof ik al uit mijn comfortzone ben gestapt. Niet alles ligt vast en er veel ruimte voor eigen inbreng, in die hoedanigheid ben ik denk ik wel uit mijn comfortzone gestapt. Als ik kijk naar mijn werkverleden ben ik in de rol van trainer/coach wel echt uit mijn comfortzone gestapt, voor groepen een training geven waar iedereen jou ziet als expert, dat was wel een flinke stap. Daar heb ik dan ook veel van geleerd. Hierin heb ik ervaren dat je juist stappen maakt door uit je comfortzone te stappen.

Waar ben je het meest trots op?
Ik ben trots op waar Zizo nu staat, de basis is er. Het maakt mij ook trots om te mogen werken met zulke bevlogen collega’s. Iedereen is er op gebrand om een succes te maken van Zizo.

En wat wil je verder ontwikkelen?
Wat wil ik zelf bereiken? Ik ben binnen Zizo verantwoordelijk voor HR. Omdat we een start-up zijn is groei belangrijk en dat de collega’s met een fijn gevoel bij Zizo werken. Ik wil mij verder gaan verdiepen in het onboardingsproces en ook echt meelopen op de werkvloer. Mijn ultieme droom is om na een jaar te kunnen zeggen dat al deze processen ook echt goed gaan en we flink gegroeid zijn als organisatie.

En als afsluiter: Wat staat er komend jaar bovenaan jouw HR-agenda?
Employer branding en werving & selectie. Dit is echt een hele uitdaging voor ons in deze krappe arbeidsmarkt. Als organisatie hebben we twee pijlers. Deze zijn: groei en kwaliteit. Groei heeft onder andere met de medewerkers te maken, groeien op omzet maar ook in medewerkers aantallen. Bij kwaliteit kun je denken aan processen, bijvoorbeeld het onboardingsproces maar ook het binden en boeien.

Door de bemiddeling van OpenHR heeft Mariska de stap van HR Adviseur naar HR Manager gemaakt. Wil jij dat ook? Schrijf je dan vandaag nog in bij ons. 

Schrijf je in!

LAATSTE NEWS

Je kan je weer inschrijven voor de volgende editie van onze Walk-In Wednesday.
13-03-2024
Wij hebben vanaf vandaag een eigen WhatsApp kanaal voor HR vacatures en...
6-03-2024
Onlangs hebben we jullie meegenomen in het begrip Employability.  Om je...
5-03-2024
OpenHR / Hrbaan gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close