BLOG

Leiderschap blog 2 - In verbinding met de ander

blog_image:article_openhr_16666251616356ae8900af2.png:end_blog_image

In de vorige blog heb je kunnen lezen dat er een nieuwe en moderne vorm van leiderschap is ontstaan, waarbij verbinding belangrijker is geworden. Het sturen op alleen omzet en KPI’s is niet meer genoeg voor medewerkers. Medewerkers willen zichzelf kunnen blijven ontwikkelen en toegevoegde waarde bieden aan de organisatie en/of de maatschappij. Om dit te bereiken is het belangrijk dat er verbinding is tussen de leidinggevende en de medewerker, waarbij ook de motivatie van de medewerker intrinsiek geprikkeld moet worden.

Leiderschap begint bij jezelf. Het beginpunt is dat jij als leider weet waar jijzelf voor wilt staan, maar hierin moet je jezelf niet verliezen in het gesprek met de ander. Er kunnen onderling nu eenmaal persoonlijke of zakelijke verschillen zijn. Een goede leider is iemand die respect heeft voor de ander, goed kan luisteren en eerlijk is over zijn eigen (leer)doelen. Wanneer dit gebeurt kunnen de leider en de medewerker elkaar begrijpen en zal de medewerker openstaan voor de leidinggevende.

Leiderschap vanuit verbinding is gebaseerd op het feit dat een leider of medewerker alle doelen samen wil bereiken en hier de hulp van een ander bij in kan schakelen. Het doel is om uiteindelijk vanuit betrokkenheid en vertrouwen ervoor te zorgen dat teamleden intrinsiek gemotiveerd worden, waardoor zij een concrete bijdrage leveren aan de organisatie. Het vraagt om een betrokken contactverhouding tussen de leider en de medewerker om deze intrinsieke motivatie te bereiken. Dit moet op een persoonlijke en inspirerende wijze gebeuren, willen medewerkers zich volledig aangesproken voelen. Hier is lef voor nodig, omdat je jezelf als persoon moet laten zien aan de medewerker. Je moet je kwetsbaar kunnen opstellen in gesprekken en concreet durven benoemen wat je gevoelsmatig ervaart.

Bovenstaande zorgt ervoor dat je niet alleen leidinggeeft over de taken en verantwoordelijkheden van de medewerker. Het gaat om wie jij bent als leidinggevende en hoe je je het beste kan op(en)stellen naar de medewerker toe. Een leider moet duidelijk kunnen maken wie hij is, wat hij wil en hoe hij naar bepaalde situaties kijkt. Deze punten moet een leider in gesprek naar voren kunnen brengen en daar zit over het algemeen de uitdaging in. Bij leidinggeven vanuit verbinding is het essentieel om jezelf mee te nemen in de verhalen, zodat het contact tussen de leider en medewerker wordt versterkt. Vanuit deze goede relatie zal de medewerker ook meer van de leider aannemen en zal de samenwerking versterkt worden.

Al met al gaat (verbindend) leiderschap om een sociaal proces, waarin de leider in contact moet blijven staan met de medewerker. De leider zorgt ervoor dat het individu betekenis kan geven aan gebeurtenissen en kan samenwerken om een bepaalde visie te creëren, eventueel met behulp van anderen. Het onderhouden van relaties en het openstellen naar de medewerker is hierbij van groot belang.

LAATSTE NEWS

Je kan je weer inschrijven voor de volgende editie van onze Walk-In Wednesday.
30-04-2024
Wij nemen je in 10 stappen mee naar een goede onboarding.
18-04-2024
Om tot een goede onboarding te komen worden de 4 C’s van Tayla Bauer (2010)...
12-04-2024
OpenHR / Hrbaan gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close