BLOG

Employee Centricity bij OpenHR

blog_image:article_openhr_165649377462bc16cecef61.jpg:end_blog_image

Employee centricity.

Wat een ‘buzz-word’, we know ;-) We noemen het zelf vaak people first in de wandelgangen.
 
Voor de komende jaren hebben wij officieel ‘employee centricity’ als organisatie-strategie. Dit is iets wat we al jaren deden, maar nog niet eerder was het officieel.

OpenHR is een waarden-gedreven bedrijf. Vertrouwen, respect, aandacht en resultaat staan centraal in alles wat wij doen. Juist omdat we ‘klein’ zijn is het relatief eenvoudig om medewerkers in hun kracht te zetten en maatwerk te leveren.

Wat is employee centricity?
Het is leiderschap wat gericht is op de medewerker.
Wij geloven in ‘happy people = happy business’. Dat betekent niet dat we heel de dag lopen te knuffelen en te overleggen hoor. Integendeel, wij zijn een club met een goede focus op resultaat, efficiency en kwalitatief goede dienstverlening.

Hoe ziet het eruit in de praktijk?

Werving op basis van waarden
Wij nemen mensen aan die bij de waarden van OpenHR passen en zich thuis voelen in onze cultuur.

Een divers team
Daarnaast sturen we op diversiteit in ons team. De teampagina wekt misschien een andere indruk. Dan zie je vooral blanke vrouwen, dat is even zo gelopen. Maar binnen dat team is er veel diversiteit aanwezig. Diversiteit in leeftijden, we hebben 20-ers tot en met 50-ers. Maar ook diversiteit in persoonlijkheden en communicatiestijlen.

Prestaties inzichtelijk maken 
We maken alle cijfers honderd procent inzichtelijk voor heel het team. Ook als je Recruitment Assistant bent, word je volledig betrokken bij de resultaten. Het team draagt de verantwoordelijkheid om als organisatie winstgevend én duurzaam te zijn.

Lief doen
Elke dag starten we met zijn allen én sluiten we af met zijn allen. De belangrijkste vraag is, hoe gaat het met je. Zit je niet lekker in je vel, dan kijken we of we elkaar kunnen helpen door werk te verdelen.

Eerlijk zijn
We zijn eerlijk naar elkaar toe, staan open voor feedback en bespreken ook de ‘onderstroom’.

Elkaar helpen
Ons team, inclusief de leiders binnen dat team, is er volledig op (in)gericht om elkaar te helpen. We behandelen elkaar als mensen en helpen elkaar waar nodig. Natuurlijk verwachten we onderling een professionele instelling en kwaliteit van werk. Maar hé, iemand was aangenomen omdat ie goed was, dus daar vertrouwen we op en helpen elkaar waar dat nodig is.

Investeren in loopbanen
Iedere medewerker heeft een concreet loopbaan pad. We werken altijd aan groei binnen de functie of we werken stapsgewijs toe naar een volgende functie of rol.

Continue ontwikkelen
Iedere medewerker werkt aan zijn of haar ontwikkeling. We geloven in continue groei en ontwikkeling. Dat betekent dat iedereen ofwel een inwerktraject heeft lopen, ofwel een externe opleiding gefinancierd door OpenHR volgt of een concreet ontwikkelprogramma heeft met coaching. 

Werken met KPI's 
Iedere medewerker levert een essentiële bijdrage aan het resultaat van OpenHR. Dit maken we inzichtelijk door te werken met duidelijke doelstellingen. Dit maken we wekelijks meetbaar door middel van KPI’s.

Duidelijke overlegstructuur
We hebben een duidelijke structuur qua overleg en opvolging, het hele team heeft zich daaraan gecommitteerd.

Geen overwerk
Willen we niet, doen we niet. Om half zes gaan de laptops dicht, de iPhones op niet storen en is het klaar. Natuurlijk doet iemand nog wel eens een mailtje of berichtje na werktijd. Maar we werken niet over. Als de situatie daarom vraagt omdat er teveel werk ligt, dan kijken we hoe we kunnen herverdelen of we maken keuzes. Soms kan je iets ook gewoon niet doen.

Goede voorzieningen treffen
Het is fijn als alles gewoon werkt. We zorgen er voor dat iedereen zijn of haar werk goed kan doen. Dat betekent dat iedereen zowel op kantoor als thuis een goede werkplek heeft.

Keuzes maken
People first betekent people first. Als er situaties zijn waarin de commerciële belangen botsen met individuele belangen of belang van het team, dan kiezen wij voor het individu of het team en niet voor het commerciële belang.

Goede beloning
We geloven niet in een permanente bonusregeling binnen onze dienstverlening. Het is belangrijk dat de basis in orde is, iedereen wordt goed betaald en heeft goede secundaire voorwaarden. Het is natuurlijk wel zo, dat als er sprake is van overperformance, dat er dan ook sprake is van bonus. Dat noemen we ‘centjes delen’.

Geschreven door Mark Hoenselaar, directeur OpenHR.




LAATSTE NEWS

Wij nemen je in 10 stappen mee naar een goede onboarding.
18-04-2024
Om tot een goede onboarding te komen worden de 4 C’s van Tayla Bauer (2010)...
12-04-2024
Je kan je weer inschrijven voor de volgende editie van onze Walk-In Wednesday.
13-03-2024
OpenHR / Hrbaan gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close